Hobsbawms KapitaletsTidsålder är en allmänhistorisk redogörelse för tidsperioden 1848-1873 med
ett eurocentriskt perspektiv. Kapitalets
tidsålder är uppdelad i tre delar: ett kapitel om de revolutionära
rörelserna 1848, som så att säga lägger ut grundvalarna och förutsättningarna
för de kommande kapitlen; ett kapitel om utvecklingen under tidsperioden, som
tar upp bland annat globalisering, krigets utveckling, nationalismen och
nationerna och demokratins utveckling; samt ett tredje kapitel om det samhälle
som tidevarvet resulterade i, en redogörelse för vad Hobsbawm bedömer vara det
borgerliga samhällets zenit.
Hobsbawm karakteriserar sin utvalda delperiod av 1800-talet
utifrån ett antal idéer och förutsättningar: en tro på ”framsteget”; det
borgerliga samhällsbygget fokuserat kring familjen och individen; en tro på
konkurrensen och kapitalismens förtjänster; samt vetenskapens oemotsäglighet.
”[...] om vetenskapen var bourgeoisiesamhällets ena grundpelare, var individualismen och konkurrensen den andra.” (s.400)
Hobsbawm redogör utmärkt för hur de kritiska uppfinningarna –
järnvägen, ångbåten, telegrafen, de som man inte kan undkomma i en redogörelse
för denna period – förändrade samhället, jordbruket, marknaderna, industrierna,
migrationen och politikens rörelser. Specifikt beskriver Hobsbawm väl hur dessa
nymodigheter spelade en viktig roll i nedbrytandet av de traditionella
samhällena (speciellt i avsnittet om den agrara ekonomins utveckling).
För att vara titulerad Kapitalets
Tidsålder så handlar Hobsbawms bok däremot förvånande lite om just kapitalet självt och dess utveckling. En
förklaring av utvecklingen från pengar – ett medium för utbyte – till kapital –
ett medium för kontroll och investeringar; en abstraktion och förhelgande av
ägandet och dess princip; från en produktionens ekonomi till en ackumulationens
hade gagnat Hobsbawms verk, då detta ofta verkar ”ovanpå” en förförstådd sådan
grundval – kanske den marxistiska förståelse som genomsyrar Hobsbawms verk i
allmänhet? Kapitalets Tidsålder är
nämligen sprängfull av referenser till Marx’ teorier, åsikter och levnadsöden,
på ett vis som stundom ger en förståelse av materialet, men ibland på ett vis
som tenderar att snarare distrahera från Hobsbawms teser än förtydliga dem. Mer
allmänt kan man nog ur dessa referenser till Marx – speciellt i avsnittet om
ekonomisk vetenskap under denna period – tillsammans med flertalet kommentarer
om predestination och oundviklighet utläsa en materialistisk-deterministisk
historiesyn som präglar Kapitalets
Tidsålder.
Hobsbawm driver en tes om att ekonomin genom
industrialiseringen och kapitaliseringen blev sant global. Han försöker visa
att även om man tidigare handlat i hög utsträckning så var det först under
denna tid som en sådan handel blev den centrala livsnerven i varje tidigare
lokal ekonomi. Bland annat anför Hobsbawm att jordbruket i stora delar av
världen vid 1870-talet var mer beroende av kapitalismens cykler än av naturens
cykler för sina framgångar, samt att de framförhållna jordbrukarna hade ställt
om från varierad odling som skulle livnära familjen och ge något att sälja för
likvida medel till en monokulturell odling med sikte på försäljing i den
kapitalistiska ekonomin.
Hobsbawm visar dock inte på adekvat vis att ekonomin i
allmänhet förändrades på detta vis; statistik som visar upp ökning av
bomullsproduktion eller liknande säger inget om ekonomins omdaning på detta
sätt; eller åtminstone åtföljs den inte av adekvat argumentation för den drivna
tesen. Detta kan ses som ett led i en allmän tendens i Kapitalets Tidsålder: att själva den ekonomiska transformationen
som ligger till grund för vad Hobsbawm skriver om i sitt verk –
kapitalackumulation, finansiella institutioner, krediter och investeringar –
undviks. Hobsbawm skriver utmärkt om de klassmotsättningar, raskrig och
institutionella motsättningar som åtföljde dessa kapitalets utvecklingar, men
inte själva utvecklingarna förklaras inte på adekvat vis. På detta sätt visar
Hobsbawm upp vad konsekvenserna blev, snarare än vad orskerna eller själva
förändringen var, utifrån ett strikt materialistiskt perspektiv. Hobsbawm
spenderar istället en inordinär tid på att förklara hemskheterna hos den
borgerliga kulturen och samhället, och den ekonomiska utvecklingen. Stundom
verkar konstateranden om att den ekonomiska utvecklingen under boomen faktiskt
var enorm som en form av eftergift. Sammantaget ger detta ett intryck av ett
allmänt ointresse från Hobsbawms sida av att undersöka förändringarna i de
ekonomiska villkoren som styrde denna tids dynamik; måhända märkligt för den
typ av marxistiskt orienterade historiker han är.
Kapitalets Tidsålder
avslutas hastigt och lustigt med ett kapitel som i det närmaste ger en försmak
av vad man kan förvänta sig ingår i Hobsbawms uppföljare – Imperiernas Tidsålder – en genomgång av ekonomins förändringar,
imperialismens villkor och den liberala hegemonins fall inom politiken. Boken
hade betjänats av en teoretisk syntes istället, där Hobsbawm åtminstone
schematiskt ställt upp vad han funnit vara tidens sammanförande idéer, villkor
och processer. Om han ställt upp en sådan hade han förmodligen inkluderat tron
på ”framsteget” som ledande princip, ställd bredvid en politisk liberalism
allierad med konservativa krafter (personifierat i Bismarck) i rädsla för 1848
års revolutioner, samt det borgerliga samhällets inneboende paradox – att alla
var jämställda och dömdes efter sin förmåga, men att vissa var inneboende
mindre värda, något som Hobsbawm utvecklar på föredömligt vis i kapitel 13 om
familjen och i kapitel 14 om vetenskapen.
Hobsbawm utgår inte i någon större utsträckning från
primärkällor, vilket får erkännas försvarligt med tanke på verkets upplägg –
att gå in i den detalj som primärkällor generellt genererar hade gjort boken
svårläst och dolt Hobsbawms teorier bakom för mycket utläggningar; något som
redan är ett problem för Kapitalets
Tidsåldersom det är. Hobsbawm skriver dock tydligt och initierat. Den
statistik som lyfts fram är oftast relevant och belysande för det argument som
framförs, om än ibland något missriktat. Därmed lyckas Hobsbawm presentera
historien förståeligt och som en berättelse, trots dess spretiga natur.
Kontextualiseringen av olika fenomen under tidsperioden är god och boken ger en
stark allmänförståelse för tidevarvet.
Hobsbawm presenterar på ett flertal ställen frågor som en
typisk läsare idag ställer sig och visar på vilket vis de är felriktade eller
rentav anakronistiska. Utifrån tidens egen världsuppfattning kan han sedan förklara
varför frågan var missrikad; så som är fallet när det kommer till det
borgerliga samhällets konstuppfattning.
”Tyckte då den borgerliga publiken [...] om denna konst [...]? Frågan är rent anakronistisk. [...] De skapande konstnärerna var [...] källor till sanning. En högre strävan var det pris som betalades [...] av en bourgeoisie som var [...] villig at tro att allt av värde [...] krävde att man [...] avstod glädje och njutning.” (s. 390-391)
Här framkommer också en av Hobsbawms brister, villigt erkänd
av författaren själv i förordet, nämligen en viss avsmak för just det
borgerliga samhället han tar sig för att beskriva och utreda. Denna avsmak
färgar ibland av sig på resonemangen och gör att man måste ifrågasätta om den
presenterade slutsatsen är resultatet av fördomar snarare än genuin forskning,
så som är fallet med ovanstående dom över den borgerliga konstvärlden.
Hobsbawm hanterar språket väl och är mycket åtkomlig i sin
presentation av det historiska materialet, även för en med ringa förkunskaper i
ämnet. Alla som läst färdigt Kapitalets
Tidsålder besitter en gedigen allmänbildning om 1800-talets tredje kvartal,
dess invånare och dess samhälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar